آکواریوم های آبشور و آب شیرین
آکواریوم های آبشور و آب شیرین

آکواریوم های آبشور ، آبشیرین و گیاهی

آکواریوم ها ، فارق از انواع بسیار متنوع از بابت زیستگاه های جانوری ، یکی از بهترین گزینه های طراحان و معماران ، برای زیبا سازی و ایجاد حس آرامش در محیط های خانگی ، اداری ، تجاری و درمانی هستند. 

فضای داخل آکواریوم ، به دلیل وجود عوامل متعدد ، از جمله وجود آب ، ماهی ها و موجودات زنده ، گیاهان ، مرجان ها و شقایق ها ، ناخواسته هر بیننده ای را جذب خود میکند. این عوامل نه تنها برای علاقه مندان به آکواریوم ، بلکه برای همه اقشار مورد توجه بوده و باعث تغییر سریع احساس درونی انسانها از ناهنجاریهای فکری به سمت آرامش میشود.

 

این تغییر که بر پایه تحقیقات علمی به اثبات رسیده ، بخاطر ترشح هورمونهایی در مغز انسان میشود که حس آرامش را افزایش داده  وافکار پر از مخاطره را در انسان کم میکند. آکواریوم ها بر اساس نوع اکوسیستم به دو بخش آکواریوم های اقیانوسی یا آبشور و آکواریوم های آب شیرین ، طبقه بندی میشوند. در این دو اکوسیستم تنوع چند میلیونی از انواع آبزیان را شاهد هستیم که هر کدام دنیای زیبایی را برای هر بیننده ای به ارمغان می آورند. در این صفحه مختصری از این دو اکوسیستم بی نظیر صحبت میکنیم و توضیحات تکمیل تر را در صفحه مخصوص هر کدام به شکل طبقه بندی تقدیم میکنیم. همانطور که از اسم این دو اکوسیستم مشخص است اولین شاخص تفکیک این دو زیستگاه ، شوری و میزان نمک محلول در آب است.  

آکواریوم آبشور (اقیانوسی)

آکواریوم آبشورموجودات آبزی آبشور نیازهای خاص و متعددی برای ادامه حیات دارند و به همین دلیل ، برای نگهداری این آبزیان در شرایط محدود به آکواریوم ، باید با علم به نیازهای این موجودات ، اقدام به ساخت آکواریوم کنیم. در همه اکوسیستم های آبزی ، اولین و مهم ترین مورد که برای ایجاد محیط سالم ، واجب و ضروری است ، ایجاد چرخه نیتروژن (چرخه ازت) و تصفیه آب از مواد آلی از خانواده نیتروژن میباشد. با تکمیل این چرخه و ایجاد زیرساختهای مناسب حذف آمونیاک، ماهی ها و موجوات داخل آکواریوم آبشور ،از سموم تولید شده توسط خود موجودات زنده که با ادرار و مدفوع آنها به آب وارد میشود در امان می مانند .

برای مطالعه بیشتر در مورد چرخه نیتروژن میتوانید به مقاله ای که در این مورد تهیه شده مراجعه کنید. 

دومین مورد بسیار ضروری ، ایجاد یک سیکل کامل جریان سینوسی در آکواریوم است چرا که آبزیان اقیانوسی با جریان زیاد آب ، میتوانند تغذیه کنند ، تکثیر شوند و سالم بمانند.

سومین مورد ، نور کافی و مناسب اکوسیستم آبشور است . این نور بر پایه علم به نیازهای موجودات زنده داخل آکواریوم ساخته شده و میتواند همه نیازهای این موجودات را که به نور خورشید وابسته هستند فراهم کند. همه موجودات به این عامل مهم و حیاتی نیاز دارند مخصوصا اگر ، بخش اعظم انرژی سوخت و ساز بدن آنها با فتوسنتز تامین شود.

چهارمین مورد ، ساختاری برای حس آرامش و امنیت این موجودات است که با شناخت از سبک زندگی آبزیان ، با صخره چینی مناسب و بستر ماسه ای مناسب ، فضایی را به جهت لانه سازی و ساخت مخفی گاه ایجاد کرد. چرا که آبزیان و ماهی ها به شکل ذاتی در تاریکی شب باید خود را مخفی کنند تا توسط شکارچیان در شب ، شکار نشوند و نبود این لانه ها و مخفی گاه ها ، باعث ایجاد استرس و در نهایت ضعیف شدن و مرگ ماهی ها میشود.

آکواریوم های آبشیرین و گیاهی

آکواریوم آبشیرین و گیاهییکی از بهترین و راحت ترین نوع اکوسیستم های آبزی ، آکواریوم های آب شیرین است. البته منظور از راحت ترین ، از بابت تهیه آب تمیز و تازه برای نگهداری آبزیان میباشد وگرنه هر موجود زنده ای که قصد نگهداری از آن را دارید نیازمند داشتن محیطی سالم و کامل است تا بتواند عمری طولانی و زندگی شاداب داشته باشد  در غیر این صورت مریضی و بیماری و مرگ موجودات ، حتمی خواهد بود.

برای اکو سیستم آبزی آبشیرین ، دو سبک وجود دارد :

  1. آکواریوم های آبشیرین فقط ماهی
  2. آکواریوم گیاهی

البته هر دوی اینها دارای زیر مجموعه بزرگ و متنوعی از ماهیان ، آبزیان و گیاهان میشود که در صفحه مربوط به آکواریوم آب شیرین توضیحات کامل تری را تقدیم خواهیم کرد.

" تمامی صفحات این سایت به صورت روزانه آپدیت خواهد شد و در هر بخش مطالب جدیدی به مقالات و متون اضافه خواهد شد. "

ثبت دیدگاه


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
این محصول را به دیگران پیشنهاد می دهم.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.