دیوارسبز یا گرین وال
دیوارسبز یا گرین وال

دیوار سبز GREEN WALL گرین وال

تاریخچه دیوار سبز

دیوار سبز یا گرین وال که در بعضی از مقالات به باغهای عمودی نیز نام برده شده است یکی از جاذبه های بسیار پر طرفدار در معماری امروزیست ولی این این اکوسیستم جذاب را تاریخ دانان به 600 سال قبل از میلاد مسیح (ع) ، یعنی تمدن بابل در عراق امروزی نسبت داده اند. چرا که شاهزاده عراقی که با آمیتیس دختر پادشاه ایران ازدواج کرده بود برای اینکه فضایی مشابه سرزمین مادری همسرش ایجاد کند تا او را از افسردگی نجات دهد دستور ساخت باغهای بسیار زیبایی در داخل کاخ را صادر کرد و نتیجه آن شد باغهای افسانه ای معلق بابل که البته همین تاریخ دانان ایجاد روف گاردن و دیوار سبز و برکه های متوالی در طبقات و تراس های کاخ را توصیف کرده اند .البته در آن زمان هنوز کشور ایران به وسعت خود در زمان هخامنشیان نرسیده بود.

تصویر زیر ، توسط هنرمندان بزرگ تاریخ با توصیف تاریخدانان از باغهای افسانه ای بابل نقاشی شده است. اما با توانایی علوم و فنون پیشرفته امروزی ، داشتن چنین بناهایی برای هر فردی امکانپذیر شده است و معماران و مهندسان زیادی هستند که این توانایی را دارند تا رویا های شما عزیزان را محقق کنند.

تصویری از باغهای معلق بابل

 

دیوارسبزدیوارسبز چیست ؟ چگونه بهترین دیوار سبز را داشته باشیم !

دیوار سبز یک ساختار عمودیست که عمدتاً توسط پوشش گیاه طبیعی و یا مصنوعی پوشیده شده است. دیوارهای سبز شامل یک محیط رشد که به شکل عمودی و پازل مانند روی هم سوار میشوند و دارای خاک، فضایی برای ریشه زایی و سیستم آبیاری شبکه ای که میتواند هوشمند باشد و احتمالا نور مصنوعی رشد گیاه و مجموعه ای از گیاهان که از بابت شرایط اکوسیستمیک همنوع هستند ، می‌شوند. آنها همچنین به عنوان دیوارهای زنده یا باغ های عمودی نامیده می شوند و به طور گسترده با ارائه بسیاری از خدمات اکوسیستم مفید مرتبط هستند و این بدان معناست که اگر برای این شرایط نگهداری از گیاهان ، اکوسیستم ایجاد نشود قطعا به شکست مبدل میگردد. اغلب دیوار های سبز که توسط افراد نا آشنا و نابلد ایجاد میشود ، به دلیل عدم توجه به نیازهای گیاهان و یا عدم هماهنگی گیاهان با شرایط ایجاد شده ، آهسته آهسته رو به نابودی میرود . موارد مهم که باید در ایجاد یک اکوسیستم گیاهی دیوار سبزدرنظر گرفته شود عبارتند از :

  1. میزان آبیاری گیاهان
  2. میزان رطوبت مورد نیاز گیاهان
  3. میزان نور مورد نیاز گیاهان
  4. تحمل دمای یکسان در گیاهان
  5. نوع کود دهی و مواد معدنی یکسان در گیاهان

این عوامل باید قبل تصمیم گیری برای نصب دیوار سبز مد نظر قرارگیرد و سپس محاسبات و طراحی و ساخت و پس از آن انتخاب گیاهان صورت گیرد. البته دیوار سبز با نمای سبز بسیار متفاوت است . نمای سبز که در شهر های رطوبتی بیشتر دیده میشود توسط یک گیاه رونده چسبک دار که در پای دیوار روی زمین کاشته میشود بوجود می آید و تمام دیوار توسط یک یا دو گونه گیاه کاملا پوشیده میگردد ولی دیوار سبز مجموعه ای از ساختار کاملا مهندسی شده است که بر روی دیوار میزبان نصب میشود و گیاهان در داخل آن کاشته میشوند.

دیوار سبز در فضای داخلی

نمای سبز پوشیده شده با پاپیتال چسبدار

آبیاری گیاهان دیوار سبز

 

آبیاری

یکی از روش های طبقه بندی گیاهان بر پایه میزان آبیاری یا نیاز گیاه به آب است.در این روش ، چهار طبقه اصلی وجود دارد:

  1. گیاهان با نیاز آبیاری کم
  2. گیاهان با نیاز آبیاری متوسط
  3. گیاهان با نیاز آبیاری زیاد
  4. گیاهانی که باید ریشه آنها کاملا در آب غوطه ور باشد

در یک اکوسیستم گیاهی که تعدادی گیاه قرار است با هم نگهداری شوند ، باید از نظر طبقه نیاز آبیاری با هم یکی باشند در غیر این صورت با ازبین رفتن گیاهان مواجه خواهید شد.

به طور مثال ، استفاده از گیاهانی که هفته ای دو بار آبیاری برای آنها در فصل تابستان کافیست بهترین انتخاب برای دیوار سبز میباشد.

یک مورد بسیار مهم را که خیلی ها حتی فروشندگان گل و گیاه اشتباه به مشتریان خود آموزش میدهند مربوط به تفاوت مقاوت گیاهان به کم آبی  و نیاز گیاه به آب کم است. گیاه ممکن است نیاز کمی به آب داشته باشد ولی مقاوتی به کم آبی نداشته باشد. برای اینکه بهتر متوجه این مورد بشوید مثالی را برایتان می آورم. گیاه زامفولیا( زامیوکولکاس زامیفولیا) که به عنوان یک گیاه کویری از مناطق خشک آفریقایی شناخته شده است و بسیار زیبا و قیمتیست بخاطر شکل ساقه های آن و قده های ذخیره آب داخل ریشه در دسته گیاهان کم آب طبقه بندی شده است.به همین دلیل متاسفانه این طرزفکر وجود دارد که هر 7 الی 10 روز یکبار این گیاه را آبیاری کنند.وقتی فاصله زمانی آبیاری این گیاه زیاد شود ، گیاه از آبهای ذخیره شده در ساقه و در نهایت از قده ها استفاده میکند تا زندگی خود را حفظ کند . چرا که گیاه با فرض شروع فصل خشکسالی و نبود آب کافی این کار را میکند و این عمل باعث از بین رفتن بافت های درونی گیاه شده و در نتیجه چروک شدن ساقه ، زرد شدن برگ ها ، برگ ریزی و حتی خشک شدن گیاه را دربر دارد.

پس با آبیاری درست و شناخت دقیق نیازهای گیاهان ، در حفظ سلامت و شادابی آنها موفق خواهیم بود . حال یک گلدان باشد یا صدها گلدان در یک دیوار سبز بزرگ.

 

میزان رطوبت گیاهان دیوار سبز

 

رطوبت

میزان رطوبت مورد نیاز گیاهان ، با میزان آبیاری آنها متفاوت است.

آبیاری ، مقدار آب مورد نیاز گیاه در خاک است اما میزان رطوبت ، مقدار رطوبت هوای پیرامون گیاه است. هر گیاهی به یک مقدار رطوبت در هوا نیاز دارد.البته بیشتر گیاهان آپارتمانی به میزان کمی رطوبت هوا مقاوم هستند ولی با وجود یک سیستم رطوبت زن در محیط میتوان شادابی بیشتری را دراین گیاهان ایجاد کرد. به طور مثال میزان رطوبت مورد نیاز گیاه آگلونما با میزان رطوبت مورد نیاز پتوس ها متفاوت است و آگلونما رطوبت بیستری را میپسندد ولی از آنجا که هر دو آنها توانایی تحمل رطوبت متفاوت با نیاز خود را دارند میتوانند در دیوار سبز با هم کشت شوند. اگر رطوبت محیط بالا رود آگلونما شاداب تر خواهد بود و پتوس هم با آن شرایط سازگار میشود و اگر هم میزان رطوبت کم باشد آگلونما میتواند خود را با شرایط وفق دهد . اما توجه داشته باشید که پتوس با آبیار زیاد هیچ مشکلی ندارد اما آگلونما نمیتواند آبیاری زیاد را تحمل کند و دچار پوسیدگی ریشه میشود. بنابراین نباید بخاطر کمی رطوبت محیط ، آبیاری را افزایش دهید.

 

نور مناسب برای گیاهان

 

نور

به نظر من ، نور مهم ترین عامل در حفظ گیاهان و شادابی و طراوت آنهاست. اگر شناخت درستی از نیاز نوری گیاهانتان ندارید لطفا و حتما از طریق سایت های معتبر که اطلاعات درست و دقیق از روش های نگهداری گیاهان ارائه میدهند بدست آورید تا بتوانید برای گیاهان خود در منزل و محل کارتان محلی مناسب را انتخاب کنید.

نور ، یکی از ارکان اصلی مثلث فتوسنتز در گیاهان است.

این سه عامل که فتوسنتز گیاه را ایجاد میکنند عبارتند از :

  1. نور
  2. اکسیژن (O2)
  3. گازکربنیک (CO2)

قطعا این مورد را بدانید که اگر شرایط فتوسنتز گیاه مهیا نباشد ، هرچه به گیاه خود رسیدگی کنید و کود و مواد معدنی مکمل پای ریشه آن بریزید ، هیچ نتیجه ای بجز نابودی گیاهتان نخواهید داشت.

نور مناسب برای گیاهان نیز به 4 طبقه تقسیم میشود :

  1. گیاهان با نیاز نوری کم
  2. گیاهان با نیاز نوری متوسط
  3. گیاهان با نیاز نوری زیاد (بدون آفتاب مستقیم)
  4. گیاهان با نیاز نوری خیلی زیاد (با آفتاب مستقیم)

البته این مورد را مد نظر داشته باشید که مقاوت گیاه با نور کم با نیاز نوری کم متفاوت است و نباید این مورد را با هم اشتباه گرفت. دقیقا مثل نیاز به آبیاری و مقاومت به کم آبی در قسمت آبیاری توضیح داده شد.

 

دمای یکسان

 

دما

همانطور که میدانید گیاهان با خصوصیات متفاوتی از توانایی و تحمل ، در همه گلخانه ها و گل فروشی ها وجود دارد. یکی از این خصوصیات  که بسیار مهم و پر اهمیت است میزان تحمل دما در گیاهان است. برخی از گیاهان ، از زیستگاه های گرم و مرطوب استوایی هستند ، برخی کوهستانی و برخی بیابانی و شناختن توان تحمل سرما و گرما در گیاهان باعث نگهداری آنها در شرایط مساعد تر و در نتیجه شادابی و طول عمر بیشتر را به همراه خواهد داشت . مثلا گیاه برگ عبایی از تحمل بالایی در برابر سرما برخوردار است و میتوان آن را در محیط های باز در پاییز و زمستان نگهداری کرد ولی اغلب گیاهان آپارتمانی این توانایی را ندارند و حتی مثل کورتون ، با کوچکترین جریان هوای سرد ، شروع به برگ ریزی میکند.

بنابراین ، انتخاب گیاهان با میزان تحمل دمای یکسان در اجرای دیوار سبز بسیار مهم بوده و عدم توجه به آن خسارات زیادی را به همراه خواهد داشت.

 

کوددهی یکسان و مناسب

کوددهی گیاهان

قطعا برای داشتن گیاهان شاداب و پربرگ در دیوار سبز ، تامین مواد معدنی مورد نیاز آنها بسیار مهم است چرا که در این شرایط گیاهان ، فضای کمی برای ریشه زایی دارند و خاک کمتری نیز به جهت جذب مواد معدنی از طریق ریشه در دسترس آنها خواهد بود. در این شرایط باید کود دهی از طریق محلول پاشی بر روی برگ ها انجام گیرد و انتخاب کود مناسب برای آنها و مشخص کردن نوبت دقیق و فاصله زمانی مناسب ، طراوت و شادابی آنها را تضمین میکند. بهتر است قبل از هر اقدامی برای کود دهی ، حتما با مشاوره گرفتن از افراد متخصص و یا جستجو های اینترنتی در سایت های تخصصی پروش گیاهان ، اطلاعات کافی برای نگهداری از گیاهان خود را بدست آورید. متخصصان ما آماده بازدید و مشاوره های رایگان به شما عزیزان میباشند.

 

گیاهان مناسب برای دیوار سبز محیط داخلی

پس از برسی های دقیق برای ایجاد یک اکوسیستم گیاهی ایستاده ، که در آن میزان نور محیط به عنوان مهمترین عامل در نظر گرفته شده است ، انتخاب گیاهان را برای دیوار سبز شروع میکنیم . برای یک اکوسیستم گیاهی که در فضای داخلی ایجاد شده است میتوان بر اساس سلیقه و طراحی معمار و رنگبندی مورد نظر ، از گونه های گیاهی زیر گیاهان مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

  1. خانواده پتوس ............................................................................................Pothos
  2. گیاه کلروفیتوم (گندمی یا عنکبوت فرفری) ... Chlorophytum Bonnie - Curly Spider Plant
  3. خانواده آگلونما ....................................................................................Aglaonema
  4. شفلرا ...............................................................................Schefflera actinophylla
  5. خانواده پپرومیا .....................................................................................Peperomia
  6. برگ بیدی ...........................................................................................Spiderwort
  7. آنتوریوم ...............................................................................................Anthurium
  8. زیبلین .......................................................................................Rhoeo spathacea
  9. هوستا .................................................................................Hosta(Plantain lilies)
  10. کورتون .....................................................................................................Croton
  11. کالاتیا ......................................................................................................Kalatia
  12. خانواده مارانتا .........................................................................................Maranta
  13. سرخس ......................................................................................................Fern
  14. خانواده بگونیا ..........................................................................................Begonia
  15. خانواده دراسینا .....................................................................................Dracaena
  16. سینگونیوم .........................................................................................Syngonium
  17. شامادورا ............................................................................CHAMAEDOREA PALM
  18. فیلودندرون ......................................................................................Philodendron
  19. اسکاندیس  .............................................................................................Scandis
  20. برگ عبایی .................................................................................Aspidistra elatior

این مطلب ادامه دارد

 

ثبت دیدگاه


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
این محصول را به دیگران پیشنهاد می دهم.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.