مرجان‌های دریایی
مرجان‌های دریایی

مرجانها و شقایق های دریایی

مرجانها یکی از بزرگترین گونه های ساکن در اقیانوس هستند که طی میلیونها سال سطح وسیعی از صخره های زیر اقیانوس را پوشانده اند. این موجودات خاص و زیبا دارای تنوع بسیار زیادی هستند و تقسیم بندی های متفاوتی را برای آنها میتوان در نظر گرفت. این موجودات از نظر طبقه بندی جانوری  جزء بی مهرگان دریایی و در شاخه کیسه تنان جای دارند. مرجان ها و شقایق ها از یک خانواده هستند و بیش از شش هزار گونه از آنها در کره زمین یافت میشود.

بیشتر بدن این موجودات کیسه تن زیبا ، ازآب دریا پر میشود و به دلیل نداشتن شکل مشخص ، بسته به شرایط محیطی به شکل های مختلفی رشد میکنند.ساختار بدنی کیسه تنان دریایی با هم متفاوت است و مرجانها دارای بازوهای نیش دار و چسبنده بلندی هستند که برای شکار موجودات اطرافشان استفاده میشود.

دو نوع اصلی مرجان وجود دارد.

  1. مرجانهای سخت یا سنگی Hard Coral
  2. مرجانهای نرم Soft Coral

مرجان های سخت دارای اسکلت های سفت و سختی هستند که از کربنات کلسیم (CaCO3) ساخته شده اند. مرجان های سخت صخره ها را تشکیل می دهند.مرجان های نرم اسکلت سفت و سختی ندارند. این مرجان ها با جریان های اقیانوسی به جلو و عقب می چرخند.

هنگامی که کلونی های بزرگ مرجان ها در کنار هم یافت می شوند، به آنها صخره های مرجانی( Coral Reefs ) می گویند. صخره های مرجانی نوعی اکوسیستم هستند چون در لابه لای آنها گونه های بسیار زیادی از موجودات دریایی ، ماهی ها و جلبک های دریایی زندگی میکنند. صخره های مرجانی محل زندگی انواع مختلفی از مرجان ها هستند، اما بیشتر صخره ها از مرجان های سخت ساخته شده اند. قبل از صحبت در مورد مرجانها، توضیح مختصری را از صخره های مرجانی خدمت شما آورده ایم تا آشنایی اولیه با انواع صخره های مرجانی یا Coral Reef داشته باشید.

سه نوع صخره مرجانی وجود دارد:

  1. صخره های مرجانی حاشیه ای، نزدیک ساحل (Fringing Reef)

صخره های حاشیه ای که به عنوان صخره های ساحلی نیز شناخته می شوند، رایج ترین نوع صخره مرجانی هستند. این صخره ها نزدیک به خط ساحلی رشد می کنند و معمولاً درست زیر سطح آب باقی می مانند. از آنجا که این صخره ها در عمق کمتری قرار دارند نور بیشتری دریافت میکنند و باعث تکثیر و رشد بیشتری از مرجانها هستند.صخره های مرجانی حاشیه ای

  1. صخره های سد مرجانی ( Barrier Reef)

صخره های سدی شبیه به صخره های حاشیه ای هستند با این تفاوت که با آبی که اغلب بسیار عمیق است از ساحل جدا می شوند. به این آب ، تالاب نیز می گویند. این صخره ها تقریبا موازی ساحل بوجود میآیند.صخره های سد مرجانی

  1. آتول یا جزیره مرجانی ( Atoll )

جزیره مرجانی یک صخره مرجانی حلقه ای شکل است. یک جزیره مرجانی یک مرداب را احاطه میکند و به عنوان یک صخره حاشیه ای در اطراف یک جزیره آتشفشانی شروع می شود. با گذشت زمان، مرجان ها رشد می کنند و جزیره آتشفشانی در اقیانوس فرو می رود و فقط حلقه مرجانی باقی می ماند. به طور مثال جزیره کیش یک نمونه جزیره مرجانیست ولی آتشفشانی نبوده و بخاطر پایین رفتن سطح آب طی میلیونها سال سر از آب بیرون آورده است .

جزیره مرجانی

 

تاثیر مخرب تغییرات آب و هوا بر مرجانها

تاثیر آب و هوا بر مرجانها

در تصویر فوق اثرات مخرب تغیرات آب و هوایی را بر مرجانها ، نمایش میدهد که در ادامه در مورد آن توضیح میدهیم ، اما این مورد را حتما مد نظر داشته باشید که هر شش مورد فوق اگر در طبیعت طی ده ها و یا صد ها سال طول میکشد در آکواریوم شما میتواند با یک بی توجهی ، طی 24 ساعت ایجاد شود و یا از ابتدای راه اندازی آکواریوم مواردی را در نظر نگرفته باشید که باعث این مشکلات مخرب شود.

  • اولین پنل در سمت چپ با رنگ آبی و بنفش نشان میدهد که گرم شدن آبهای آزاد ، میتواند باعث ایجاد استرس گرمایی و در نتیجه سفید شدن مرجانهای سخت و پوسیده شدن مرجانهای نرم شود. این مورد به راحتی در آکواریوم اتفاق می افتد و با یک سهل انگاری و بالا رفتن دمای آب آکواریوم این شوک گرمایی را برای مرجانهای خود ایجاد میکنید .
  • دومین پنل دارای رنگ آبی پر رنگ و آبی کمرنگ است که نشان میدهد الگو های طوفان در اقیانوس ، طوفانهای بسیار شدید ایجاد میشود و باعث از بین رفتن مرجانها خواهد شد. این اقفاق در آکواریوم با قرار دادن مرجانها در جای نا مناسب با جریان بسیار زیاد که مرجان نمیتواند آن را تحمل کند ایجاد میشود. بنابراین باید با شناخت درست از نیاز مرجان خود به شدت جریان آب میتوانید از این اتفاق جلوگیری کنید.
  • سومین پنل با ترکیب رنگ آبی و خاکستری نشان میدهد افزایش سطح آب اقیانوس ها که به دلیل ذوب شدن آب مناطق قطبی صورت میگیرد باعث کم شدن سطح دسترسی مرجانها به نور کافی و همچنین تجمع بیشتر لایه های رسوبی روی مرجانها میگردد. این مشکل در آکواریوم به چند صورت ایجاد میشود . اول اینکه در زمان ساخت آکواریوم میزان عمق آب با توان تابش نور آکواریوم متناسب نباشد. دوم محل قرار گیری مرجان در آکواریوم متناسب با میزان مورد نیاز آنها انتخاب نشود و سوم در زمان سیفون و نظافت آکواریوم لایه های از شن و ماسه روی مرجانها بنشیند و شما متوجه آن نشوید.
  • چهارمین پنل با ترکیب رنگ سبز و آبی نشان میدهد بارش زیاد باران و بروز سیلاب ها و ورود گل و لای در اقیانوس باعث رشد بیش از حد جلبک های بزرگ میشود و این گیاه جلبک ها با ایجاد سایه و کم شدن دسترسی مرجانها به نور باعث مرگ آنها میشود. در زمان استفاده از گیاه جلبکها در آکواریوم ، پس از رشد این جلبک ها حتما ار هرس کردن آنها فراموش نکنید. 
  • پنل پنجم با ترکیب رنگ آبی تیره و روشن و مسی نشان میدهد تغییر جریان های اقیانوسی باعث تغییرات آب و هوایی و دمای آب میشود و در نتیجه باعث از بین رفتن سطح زیادی از پلانگتون ها که غذای اصلی مرجانها را تشکیل میدهد میشود.در اکواریوم فراموش کردن زمان غذا دهی به مرجانها باعث این مشکل میشود . پس حتما یک الگوی مناسب و زمانبندی درست برای تغذیه مرجانها داشته باشید .
  • پنل ششم با ترکیب رنگ آبی تیره و قرمز که در سمت راست تصویر قرار دارد نشان میدهد که بالا رفتن میزان گار کربنیک محلول در آب باعث پایین آمدن قلیاییت آب و اسیدی شدن آب میگردد. این اتفاق یعنی افت pH در آکواریوم به دلایل متعددی ممکن است صورت گیرد که در مقالات دیگر توضیح آن را خواهیم داد ولی با تست 15 روزی و تعویض های به موقع و به اندازه آب ، و یا استفاده از مکمل های معدنی مناسب ، از این شوک برای مرجانهایتان جلوگیری کنید.

ساختمان داخلی مرجانها و شقایق ها

مرجانها و شقایق ها از نظر ساختار داخلی دارای اعضای مشابهی هستند . فقط در تعداد بسیار اندکی از گونه های نادر و خاص تفاوت کوچکی وجود دارد ولی همه آنها چه مرجانهای نرم ، چه مرجانهای سخت پایه کلسیمی ، چه مرجانهای پلیپ کوتاه و چه بلند و چه شقایق ها ، از ساختار مشترکی که در ادامه گفته میشود تشکیل شده اند.

  1. نماتوسیست (Nematocyst)
  2. شاخک ها (Tentacles)
  3. بدن (Body)
    1. دهان (Mouth)
    2. گلو(Throat)
    3. شکم(Stomach)ساختار داخلی مرجانها و شقایق ها

نماتوسیست چیست؟

نماتوسیست (یاخته نیش زننده) ساختمان نیش زننده‌ای است که از نظر آناتومی یک سلول گزنده، سلولی گرد یا تخم مرغی شکل است که دارای هسته‌ای درشت در بخش قاعده‌ای است. از انتهای سلول ، زائده‌ای سخت و خار مانند به نام نیدوسیل خارج شده‌است. نماتوسیست‌ها در مرجانیان تنوع فراوانی دارند و نقش‌های زیادی را هم بر عهده دارند. نماتوسیست شکلی کپسول مانند دارد و می‌تواند حاوی مواد سمی باشد که به فلج کردن شکار کمک می‌کند.

شاخک ها

شاخک ها ، اعضای منعطفی هستند که در نوک هر شاخک یک نماتوسیست قرار دارد. در بعضی گونه های خاصیت چسبندگی نیز دارند وغذای چسبیده به نوک شاخک را همچون یک بازوی رباتیک ، به دهان منتقل میکند.

بدن

بدن در مرجانیان شامل سه قسمت میشود و این سه قسمت کلا در یک کیسه قرار دارد. این سه قسمت دهان ، گلو و شکم میباشد .

غذا در داخل شکم میماند تا کاملا هضم شود و اگر برای هضم آن مشکل پیدا شود به سرعت از طریق دهان به بیرون پرتاب میشود.

این مطلب ادامه دارد

 

ثبت دیدگاه


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
این محصول را به دیگران پیشنهاد می دهم.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.