گیاه پتوس یا پوتوس Pothos Plant
گیاه پتوس یا پوتوس Pothos Plant

خانواده پتوس ها Pothos Plant

یکی از بهترین و مقاوم ترین گیاهان برای دیوار سبز داخلی ، خانواده پتوس یا پوتوس هستند که با نام علمی (Epipremnum aureum) شناسایی میشنود.

Epipremnum aureum گونه ای از Arum Family Araceae  است که بومی Mo'orea در جزایر جامعه پلینزی فرانسه است. این گونه یک گیاه آپارتمانی محبوب در مناطق معتدل است، اما در جنگل های استوایی و نیمه گرمسیری در سراسر جهان، از جمله شمال آفریقای جنوبی، استرالیا، آسیای جنوب شرقی، آسیای جنوبی، جزایر اقیانوس آرام و هند غربی نیز طبیعی شده است.  به دلیل گسترده شدن بر روی خاک و رشد بسیار زیاد ، در برخی موارد باعث آسیب شدید زیست محیطی شده است و گیاهان بومی را از بین برده است. این گیاه دارای نامهای متعددی در جهان است از جمله پوتوس طلایی، خزنده سیلان، ردای شکارچی، آروم پیچک، گیاه خانگی، گیاه پول، تاک نقره ای، پیچک جزایر سلیمان، ملکه مرمر، و تارو تارو است. به آن تاک شیطان یا پیچک شیطان نیز می گویند زیرا کشتن آن تقریباً غیرممکن است و حتی در تاریکی نیز سبز می ماند.

 البته این گیاه از قدیم در همه خانه ها بوده و کمتر کسی است که منزل پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها این گیاه را ندیده باشد. اما به تازگی در چند سال گذشته به لطف علم ژنتیک ، گونه های متفاوت و زیبایی از این گیاه در جهان تکثیر شده و در دسترس همگان قرار گرفته است . البته به طور کلی از خیلی جنبه ها این گونه ها(واریته ها) از گیاه پتوس به هم شبیه هستند و تفاوتی در نگهداری آنها نیست ولی بعضی ها مثل پتوس حصیری کمی نازک نارنجی تر نسبت به دیگر هم خانواده های خود هستند. این خانواده در برابر کم نوری مقاوم و عاشق رطوبت زیاد هستند . به همین دلیل به راحتی قلمه های این گیاه در یک لیوان آب ریشه میدهند و تکثیر میشوند.

پتوس سبز

1. پتوس سبز یا جید (Green Pothos – Jade Pothos )

این گونه بخاطر رنگ سبز پررنگ خود ، مقاوت بسیار بیشتری نسبت به باقی خانواده پتوس ها به کم نوری دارد. این گیاه میتواند تا مدتها در اتاق کم نور زندگی کند و با انک نور محیط ، به حیات خود ادامه دهد .

 

پتوس نئون2. پتوس نئون  (Neon pothos)

این گونه از پتوس دقیقا مشابه پتوس سبز است با این تفاوت که رنگ آن بجای سبز پررنگ ، زرد درخشانی دارد . نگهداری بسیار ساده ای دارد و در نور کم مقوم است و حتی بخاطر رسیدن به نور بیشتر در فضای کم نور ، رشد آن سریع تر میشود. متاسفانه به اشتباه به این گونه پتوس گلد یا پتوس لیمویی  هم میگویند که اشتبا است و پتوس گلد ، همان پتوس ابلق و پتوس لیمویی باز گونه دیگری از این خانواده است .

 

پتوس ابلق3. پتوس ابلق یا گلد (Golden Pothos)

پتوس ابلق در واقع ترکیب دو گونه قبلی با هم یعنی پتوس سبز و نئون است. پتوس ابلق با تغیرات رنگی در برگ از سبز پررنگ تا زرد طلایی  که ترکیب زیبا و چشم نوازی را با هاله ای در هم میپوشاند . این تغیر رنگ ها به گونه ایست که نمیتوان مرزی بین رنگ سبز و طلایی پیدا کرد . در بعضی از برگ ها ممکن است فقط با یک رگه طلایی خود نمایی کند ولی در بعضی دیگر تمام برگ را بپوشاند.

 

پتوس مرمری4. پتوس مرمری  یا ملکه (Queen Pothos)

نام اصلی این گونه در زبان لاتین پتوس ملکه  است که خود شامل دو گونه ملکه مرمری (Marbel Queen)  و ملکه برفی (Snow Queen) میشود .اما در ایران هر دو گونه آن را به نام مرمری معرفی میکنند و به همین نام در تمامی شهر های ایران شناخته میشود . ترکیب رنگ این گونه شامل سبز تیره و روشن به همراه لکه های کرم مایل به طلایی است .

پتوس برفیرنگ طلایی آن خیلی کمرنگ تر از گونه ابلق است به همین خاطر در زیر شاخه پتوس گلد یا ابلق قرار نمیگیرد. گونه ملکه مرمری رنگ سبز بیشتردارد ولی گونه ملکه برفی رنگ کرم آن بیشتر  است .

 

 

مجموعه برگ های پتوی

ادامه دارد

ثبت دیدگاه


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
این محصول را به دیگران پیشنهاد می دهم.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.